Awak, berucap disini

Saturday, June 8, 2013

Badan jadi mesin pembakar lemak..

Photo: Hi u all,

Sekarang admin nak share satu latihan hasil daripada kajian Dr Izumi Tabata.

Iaitu bagaimana membakar lemak dalam masa yang pendek tapi sangat-sangat berkesan.

Pada asalnya kajian ini dilakukan bukan berfokus kepada membakar lemak tapi untuk mencipta satu latihan yang dapat meningkatkan fitness atlet di Jepun.

Untuk makluman u all, Institute fitness di Tokyo sehingga kini giat mencari satu solusi bagaimana meningkatkan fitness para atletnya. Namun hasil kajian Dr Izumi inilah paling berkesan sekali.

Sedikit latar belakang kajian.

Beliau (Dr Tabata) memikirkan bagaimana rakyat asia yang bersaiz kecil berbanding negara barat dapat bersaing dalam sukan yang memerlukan sentuhan badan. Sebagai contoh sukan bersentuhan badan adalah bola sepak, rugbi & hoki. Senaman yang tak bersentuhan badan adalah berbasikal, badminton, tennis & pinpong.

Jadi kesimpulan awal yang dirangka adalah fitness iaitu kecerdasan. Rakyat asia mampu menjadi juara dalam sukan sekiranya fitness rakyat asia melebihi paling kurang sekali ganda dari orang barat yang bersaiz lebih besar.

Maka dengan itu Dr Tabata menghubungkan satu teori yang dicipta oleh saintis (admin lupa nama saintis itu) bahawa kadar denyut nadi berkait secara langsung dengan kadar fitness seseorang.

Kajian terus dilakukan akhirnya ia membuktikan latihan yang melebihi 100% dari had maksima denyut nadi seseorang itu dicapai dalam masa 20saat mampu meningkatkan stamina sehingga 10kali ganda.

Dan hasil kajian tersebut terbitlah latihan yang dikenali sebagai HIIT (High Intensity Interval Training).

Rakyat malaysia mengelarkan latihan ini adalah latihan "Neraka".

Corak latihannya seperti berikut: U all slow jog 10 saat kemudian pecut 20 saat. Ulang 8 kali. Total masa hanya 4 minit sahaja.

slow jog 10 saat==> pecut sekuat hati 20saat==> slow jog 10saat ==> pecut 20 saat. (ulang 8kali).

Setakat ini rekod admin muntah 3 kali bagi 3 kali percubaan HIIT. Kacak tak ;)

Ok, berbalik kepada kajian ini didapati selepas 12 minggu latihan yang dijalankan menunjukkan penurunan peratusan lemak yang ketara terhadap bahan uji.

Bagaimana latihan hanya 4 minit dapat membakar lemak dengan banyak sekali?

Persoalan ini menjadi tanda tanya kepada Dr Izumi Tabata. Saiz kajian dipertingkatkan dengan mengambil uji kaji yang memiliki peratusan lemak melebihi 30% dan sihat tubuh badan bebas penyakit.

Sekali lagi terbukti bahawa dalam 12 minggu ia dapat menurunkan peratusan lemak terhadap diri uji kaji tersebut.

Maka terbitlah teori "After Burn Effect". Latihan kadar intensiti yang tinggi selama 4 minit dapat membakar kalori dan lemak umpama latihan 60minit.

Jadi admin harap u all faham bahawa HIIT bukan sahaja dapat membakar lemak namun ia juga dapat meningkatkan stamina seseorang.



p/s: Perkara ini telah admin kongsikan dalam Ebook Terbaru admin iaitu Teknik Bakar Lemak Pantas. Jika u all berminat boleh jenguk dilaman web ini ya: 
==> www.bakarlemakpantas.com


 
Hi u all,

Sekarang
Info Diet nak share satu latihan hasil daripada kajian Dr Izumi Tabata.

Iaitu bagaimana membakar lemak dalam masa yang pendek tapi sangat-sangat berkesan.
...

Pada asalnya kajian ini dilakukan bukan berfokus kepada membakar lemak tapi untuk mencipta satu latihan yang dapat meningkatkan fitness atlet di Jepun.

Untuk makluman u all, Institute fitness di Tokyo sehingga kini giat mencari satu solusi bagaimana meningkatkan fitness para atletnya. Namun hasil kajian Dr Izumi inilah paling berkesan sekali.

Sedikit latar belakang kajian.

Beliau (Dr Tabata) memikirkan bagaimana rakyat asia yang bersaiz kecil berbanding negara barat dapat bersaing dalam sukan yang memerlukan sentuhan badan. Sebagai contoh sukan bersentuhan badan adalah bola sepak, rugbi & hoki. Senaman yang tak bersentuhan badan adalah berbasikal, badminton, tennis & pinpong.

Jadi kesimpulan awal yang dirangka adalah fitness iaitu kecerdasan. Rakyat asia mampu menjadi juara dalam sukan sekiranya fitness rakyat asia melebihi paling kurang sekali ganda dari orang barat yang bersaiz lebih besar.

Maka dengan itu Dr Tabata menghubungkan satu teori yang dicipta oleh saintis (admin lupa nama saintis itu) bahawa kadar denyut nadi berkait secara langsung dengan kadar fitness seseorang.

Kajian terus dilakukan akhirnya ia membuktikan latihan yang melebihi 100% dari had maksima denyut nadi seseorang itu dicapai dalam masa 20saat mampu meningkatkan stamina sehingga 10kali ganda.

Dan hasil kajian tersebut terbitlah latihan yang dikenali sebagai HIIT (High Intensity Interval Training).

Rakyat malaysia mengelarkan latihan ini adalah latihan "Neraka".

Corak latihannya seperti berikut: U all slow jog 10 saat kemudian pecut 20 saat. Ulang 8 kali. Total masa hanya 4 minit sahaja.

slow jog 10 saat==> pecut sekuat hati 20saat==> slow jog 10saat ==> pecut 20 saat. (ulang 8kali).
Kajian ini didapati selepas 12 minggu latihan yang dijalankan menunjukkan penurunan peratusan lemak yang ketara terhadap bahan uji.

Bagaimana latihan hanya 4 minit dapat membakar lemak dengan banyak sekali?

Persoalan ini menjadi tanda tanya kepada Dr Izumi Tabata. Saiz kajian dipertingkatkan dengan mengambil uji kaji yang memiliki peratusan lemak melebihi 30% dan sihat tubuh badan bebas penyakit.

Sekali lagi terbukti bahawa dalam 12 minggu ia dapat menurunkan peratusan lemak terhadap diri uji kaji tersebut.

Maka terbitlah teori "After Burn Effect". Latihan kadar intensiti yang tinggi selama 4 minit dapat membakar kalori dan lemak umpama latihan 60minit.

Jadi harap u all faham bahawa HIIT bukan sahaja dapat membakar lemak namun ia juga dapat meningkatkan stamina seseorang.
More info visit Info Diet

Lets have a try. Dari komen, diet info kata x semestinya buat aktiviti jogging n lari jek. Boleh aplikasikan dalam aktiviti lain, asalkan 10 saat slow and 20 saat lagi fast sampailah 4 minit. Beehaa nak cuba, buat aktiviti basikal..Kalau ade keputusan menarik beehaa kongsikan, cuma xde scale weight, so x dapat nak rekod result dengan lebih tepat la.. huhu